Hur man blir smal

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

Tycker du att du väger för mycket? Har du för mycket fett i magen och vill du verkligen ändra på det? Drömmer du om att bli smal? Det kan du säkert! Även om det kan verka överväldigande är det inte en omöjlig situation - tvärtom! Läs vidare för att se hur det går till.

Hur blir jag smal?

Ja, det är miljonfrågan - och ändå är det så enkelt:

  • Du måste äta hälsosam och varierad mat och motionera.
  • Du måste sova tillräckligt många timmar per natt och upprätthålla en någorlunda bra dygnsrytm, där dagarna inte skiljer sig för mycket åt (när det gäller sömn).
  • Och slutligen, var försiktig så att du inte blir för stressad.

Om du ser till att du lever så är det inte mycket som kan hindra dig från att bli smal. Om du av någon anledning vill se snabba resultat och känner att din övervikt behöver en boost, finns det följande flera olika dieter som fungerar. Du kan läsa mer om dem nedan.

10 enkla sätt att gå ner i vikt

  • Gå och lägg dig i tid (kom ihåg att få dina 8 timmar varje kväll).
  • Drick vatten! (allt annat är en källa till övervikt - även om en kopp kaffe och ett glas rött vin då och då inte skadar).
  • Se till att du rör dig en halv till en timme om dagen (promenader, cykling, löpning, jogging, vad du vill).
  • Minska din skärmtid (2 timmar är mer än tillräckligt, och ju mindre desto bättre).
  • Träna bara några gånger i veckan (skaffa ett träningsprogram som passar dig så att du tränar ordentligt - och se till att du styrketränar).
  • Ät rågbröd och undvik vitt bröd
  • Ta trapporna (ja, det är bra, det fungerar!)
  • Sluta vara stressad (lättare sagt än gjort, men stress är roten till allt ont).

Proteinrik mat hjälper dig på vägen

Det är bevisat att om du har en mer proteinrik kost, du kommer att gå ner i vikt mer och håller vikten bättre. Det beror på att de är mättande, och om du är mätt under dagen kommer du inte att äta för mycket på kvällen! Magert kött kan vara en bra proteinkälla (t.ex. kyckling och kalkon), men du behöver inte leva enbart på kött om du vill gå ner i vikt eller behålla din vikt. Ägg, bönor, linser, grönsaker, fisk, kikärter, tofu, nötter och skyr är lika bra sätt att få i sig protein.

Bantning

Om du vill ha snabba resultat eller om du har bestämt dig för att något måste göras nu, finns det flera kostplaner som fungerar och håller vikten nere. Några exempel är Sense-dieten, 5:2-dieten, C9-dieten, Atkins-dieten, Dukan-dieten, soppdieten, 8-timmars-dieten och matte-dieten..

Kostplan är vägen framåt

En personlig dietist kan hjälpa dig på vägen mot en hälsosammare och bättre livsstil . Om du träffar en dietist eller en näringsläkare kommer de sannolikt att göra följande en kostplan som passar dig och ditt liv.

En dietplan är ett schema över vad du får äta under en viss tid - till exempel en månad. Kostplanen kommer att vara fylld av hälsosam mat och du kommer, om du känner det, att exakt det antal kalorier du behöver för att gå ner i vikt.

Arono kan också hjälpa dig

Om du vill ha hjälp med att gå ner i vikt eller bli smalare kan du läsa vidare på Arono.co.uk.

Här hittar du många artiklar och guider som hjälper dig med kost, motion och rätt balans. Du kan också snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig för att uppnå dina personliga mål - precis som du vill ha det. Arono fungerar som din personliga kostguide som du kan bära hela tiden - oavsett var du bor.