Hur man går ner i vikt genom att gå på diet

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

Vill du gå ner i vikt? Vill du snart se resultat på badrumsskalan? Vill du bli friskare? Har du svårt att komma igång eftersom du inte vet hur?

Då behöver du inte vara rädd! Det är inte så svårt. Du ska banta - och det är inte alls dåligt!

Börja med att välja den diet som passar dig bäst. Då gör du det mycket lättare för dig själv. Efter det är det bara att följa dieten så kommer du att se resultat.

Du hittar beskrivningar av många olika kurer nedan, så välj bara - och gör ditt bästa!

Vad är en diet?

En diet är en åtgärd där du äter en annan kost än din vanliga kost för att uppnå ett mål. På en diet följer du en specifik kurs av en specifik anledning. Det kan vara att du vill gå ner i vikt, gå upp i vikt eller bara bli friskare. Vilken diet du väljer beror på vad du har för mål. Du bör välja den kost som du tror är bäst för dig. På så sätt ger du inte upp efter halva tiden.

Sense-dieten

Sense-kosten är för dig som vill gå ner i vikt och ändå njuta av livet. Det är en relativt ny diet som fokuserar på sunt förnuft snarare än regler. Den tar bort idén om att det ska vara svårt att banta.

Om du börjar med Sense-dieten måste du planera en kost som fokuserar på naturliga och hälsosamma ingredienser. Du bör också försöka äta färre kolhydrater än vad du normalt gör. Huvudtanken med dieten är att du ska känna när du är hungrig - och att du bara ska äta det du behöver.

Ett exempel på en måltid kan vara:

  • Två handfull grönsaker - till exempel morötter eller paprika i skivor.
  • En handfull protein - till exempel från fisk eller kyckling.
  • En handfull frukt - du kan äta ett äpple till efterrätt.

Det viktigaste med Sense-kosten är dock att du äter förnuftigt. Då kan du njuta av livet samtidigt som du går ner i vikt!

Läs mer om Sense-dieten

5:2-dieten

På 5:2-dieten måste du fasta. Det låter svårt, men det är faktiskt inte alls svårt, och det är effektivt! Som namnet antyder äter du normalt fem dagar i veckan och fastar två dagar i veckan.

På så sätt förbrukar du färre kalorier några dagar i veckan, vilket faktiskt hjälper dig att gå ner i vikt. Förutom en smalare kropp har fastan också visat sig vara riktigt hälsosam för din kropp - du blir både smartare och åldras långsammare.

Naturligtvis måste du fortfarande äta lite på fastedagar så att du inte fastnar i det du gör, men du behöver bara äta mindre än vanligt. Detta är ungefär vad du bör äta de dagar du fastar:

  • En frukost på 150 kalorier
  • En lunch på 200 kalorier
  • En kvällsmåltid på 100 kalorier
  • Mellanmål under dagen på 50-100 kalorier

Så om du vill äta som du brukar, men (nästan) klarar av att fasta några dagar i veckan och till och med bli friskare än du redan är, så sätt igång!

C9-dieten

C9-kosten är en så kallad detox-kost, där du tar bort alla ohälsosamma ämnen från din kropp. Som namnet antyder håller den i 9 dagar. Om du väljer att följa den måste du ersätta din normala kost med vissa särskilda måltidsersättningsdrycker och skära ner mycket hårt på ditt kaloriintag.

Det som är bra med den här kosten är att den renar din kropp riktigt bra. Om du utöver måltidsersättningsdryckerna ser till att skära ner på kalorierna kommer du också att gå ner i vikt. Detta beror på att du förbränner mer än du tar upp.

Naturligtvis kan du äta olika grönsaker på denna diet, så oroa dig inte för att du inte får i dig någon näring under de 9 dagar som den pågår!

Läs mer om C9-dieten

Atkins-dieten

Omdu gillar kött och fetare rätter ska du välja Atkins-dieten! Det låter nästan för bra för att vara sant, men du har möjlighet att äta ägg och bacon till frukost och rödbiff till middag och samtidigt gå ner i vikt. Du måste dock konsumera en minimal mängd kolhydrater.

När du äter så lite kolhydrater som möjligt i Atkins-kosten får du i stället fylla på med protein och nyttiga fetter. På så sätt får du mindre aptit och förbrukar därför färre kalorier.

Det är inte så komplicerat, så det är bara att börja! Kom ihåg att bröd och socker är förbjudet på denna diet.

Läs mer om Atkins-dieten

Dukan-dieten

Dukan-kosten handlar i grunden om att äta mycket protein. Dukan-kosten är lite som Atkins-kosten. I början behöver du faktiskt bara äta kött.

Du måste organisera ditt liv enligt fyra faser, varav de två första handlar om en proteinrik kost och de två sista om att stabilisera din kropp.

Stabilisering innebär att du bibehåller din viktnedgång. Det som är bra med den här dieten är att den sista delen faktiskt handlar om att hålla vikten nere. Den här delen varar hela livet, men den är också hanterbar!

Läs mer om Dukan-dieten

Soppdiet

Soppdiet är för dig som vill gå ner i vikt och se resultat snabbt! Precis som C9-kosten får du också en bra rening. Med soppdiet får du inte in för många kalorier, eftersom det inte finns lika många kalorier i soppa som i fast föda. Därför kommer du att kunna gå ner i vikt mycket snabbt.

Soppa är hälsosamt, enkelt och gott - men också lite tråkigt efter ett tag. Så var försiktig så att du inte slutar äta allt annat när du är på diet.

Den varar i sju dagar och sedan kan du äta normalt igen - nästan. Eftersom du inte har ätit särskilt många kalorier på en hel vecka kommer din kropp att vara hungrig. Detta är helt normalt och inte ohälsosamt. Men för att undvika att du tar på dig allt igen bör du se till att du äter en hälsosam och varierad kost och inte faller i skräpmatfällan. Håll dig stark!

8-timmars diet

8-timmarsdieten är också känd som 8-16-dieten eller intermittent fasta. Precis som 5:2-kosten innebär den fasta. Den skiljer sig dock från den andra eftersom du faktiskt kan äta vad du vill de flesta timmarna på dagen.

Det är mycket enkelt: under 8 timmar per dag kan du äta vad du vill, medan du måste fasta de sista 16 timmarna av dagen. Till exempel från kl. 10.00 till kl. 18.00.

Om du kan skjuta upp frukosten till kl. 10.00 kan du äta alla måltider som du normalt äter. Lite senare. På så sätt fastar du medan du sover!

Detta kan dock bli en chock för kroppen, så du bör trappa upp och börja till exempel med tre dagar i veckan och varannan dag.

Om du kan göra detta kommer du att se samma resultat som med 5:2-dieten och även gå ner i vikt!

Matematikdiet

Matematikdieten är för dig som vill äta som du gör varje dag, men som lätt kan äta mindre än du brukar göra!

Det är en matematisk diet och tanken är helt enkelt att du väger din mat. Du måste följa en viss beräkning och vissa regler beroende på hur mycket du vill förlora. Sedan väger du både dig själv och din mat (dig själv på morgonen och kvällen och din mat varje gång du äter).

Om du gör detta kan du äta som du vill och samtidigt gå ner i vikt - och den här dieten är till och med garanterad att fungera. Kom igång!

Läs mer om mattekost

Arono hjälper dig att

Om du vill veta mer om hur du kan leva ett hälsosamt liv kan du läsa vidare på Arono.dk. Här hittar du också många andra dieter och kostplaner som du kan följa, samt många artiklar som hjälper dig med kost och näring.

Du kan också snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig så att du kan uppnå dina personliga mål.

Få en kostnadsfri personlig dietplan!