Glutenallergi - den kompletta guiden om gluten

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

GlutenallergiLider du av glutenallergi? Eller är du orolig för att du kan ha en glutenallergi?

Det är fullt förståeligt. Gluten är något som vi allt oftare stöter på i vår dagliga shopping, och idag Så många som 50 000 danskar har ett dåligt förhållande till gluten. - utan att veta om det.

Glutenallergi - eller glutenintolerans, vilket förmodligen är en mer korrekt definition - är en specifik reaktion som människor kan få mot proteinet gluten. Om du lider av glutenallergi kan din kropp helt enkelt inte hantera detta protein.

Detta bör dock inte vara något problem. I själva verket är det tvärtom. Att leva glutenfritt kan faktiskt vara ett steg på vägen mot ett hälsosammare liv!

Få en gratis glutenfri kostplan

I den här guiden får du lära dig:

  • Vad gluten är
  • Vad glutenallergi är
  • Vad du kan äta om du har en glutenallergi
  • Och hur du kan leva hälsosammare utan gluten

Så först och främst: Vad är gluten?

Innan vi går in på vad glutenallergi är och varför vissa människor lider av glutenallergi måste vi först komma överens om vad gluten är.

Du har säkert hört talas om proteiner, kolhydrater och fetter. Och du vet säkert att de alla har en viktig roll att spela i vår kost. Kroppen behöver helt enkelt var och en av dem - särskilt proteiner.

Men visste du att det finns olika typer av protein? Och att de kommer från olika typer av livsmedel (och inte bara från kött, som många felaktigt tror)?

Gluten är ett av dessa proteiner. Eller egentligen är det en hel familj av proteiner. Och denna familj Gluten har en roll att spela i vår kost.

Vad gör gluten?

Det är bland annat gluten som gör vårt bröd stort och skorpigt. Gluten hjälper till att hålla ihop maten och har sedan betydelse för hur "elastisk" vår deg blir.

När du tar lite mjöl och blandar det med vatten är det glutenproteinerna som får det att hålla ihop och ger det en klibbig känsla.

Denna klibbiga och elastiska form är också det som får bröd att gå upp.

Var hittar du gluten?

Gluten finns i många sädesslag, t.ex:

  • Vetemjöl
  • Durumvete
  • Grahammjöl
  • Rågmjöl
  • Rågkorn
  • Havregrynsgröt
  • Bulgur
  • Couscous
  • Spelt

I själva verket utgör gluten upp till 80 % av proteininnehållet i vete, råg och korn.

Men gluten kan också dyka upp i livsmedel och bearbetade livsmedel som du kanske inte hade förväntat dig, t.ex:

  • Panerade kött- och fiskprodukter
  • Rostad lök
  • Fryst pizza
  • Matlagningsgrädde
  • Glass
  • Fylld choklad
  • Gelébönor
  • Kakao
  • Öl

Du bör därför alltid läsa baksidan av ett livsmedel om du är osäker på om det innehåller gluten.

Vad är då glutenallergi?

Om gluten finns i så många olika livsmedel, hur kommer det sig då att vissa människor är allergiska mot det?

Först och främst finns det två begrepp: glutenallergi och glutenintolerans (celiaki).

Glutenallergi är den term som vi ofta hör. Men folk menar ofta glutenintolerans - eller en viss intolerans mot vissa livsmedel - snarare än en direkt "allergi".

Men låt oss börja med att gå till kärnan av glutenintolerans och ta reda på vad det egentligen innebär.

Glutenallergi är egentligen celiaki

Det olyckliga tillstånd som människor oftast förknippar med gluten är förmodligen intolerans. Inte allergi.

Allergi är en sjukdom som gör att kroppens immunförsvar överreagerar på ämnen som normalt sett är ofarliga. Men så är det inte riktigt när det gäller gluten.

Vissa personer kan vara överkänsliga för proteiner som finns i vissa spannmål. Detta beror på en livslång sjukdom i tunntarmen, som kallas celiaki.

Om du lider av celiaki och äter mat som innehåller gluten, uppstår en lokal reaktion i tunntarmen. Denna reaktion kan leda till en betydande minskning av kroppens förmåga att ta upp andra näringsämnen.

Vilka är symtomen på celiaki?

Så "celiaki" eller "glutenintolerans" är faktiskt en mer korrekt benämning än "glutenallergi".

Om du lider av celiaki och äter gluten kan du få dessa symtom:

  • tarmgaser
  • tunn avföring
  • undernäring
  • viktminskning
  • förstoppning
  • lågt blodvärde

För att hålla dessa symptom borta måste du leva på en glutenfri kost.

Lider du av celiaki?

I dag lider cirka 5 000 danskar av celiaki. Men det är faktiskt ganska troligt att tio gånger så många lider av denna sjukdom utan att veta om det.

Så hur kan DU veta om du har celiaki? Du kan först kontrollera om du upplever de ovannämnda symptomen när du äter glutenhaltig kost. Om så är fallet bör du gå till din läkare, som kan ta ett vävnadsprov från tunntarmen.

Det är oftast en ärftlig sjukdom och symptomen uppträder oftast i tidig ålder. Men sjukdomen kan också komma utifrån, till exempel genom en infektion.

Du kan faktiskt lida av veteallergi.

Håller du inte riktigt med om att du lider av celiaki? Upplever du fortfarande någon form av allergisk reaktion när du äter glutenhaltig mat?

Oroa dig inte, du är inte nödvändigtvis helt galen!

Du kanske inte lider av en glutenallergi, utan av en veteallergi. Veteallergi skiljer sig dock inte särskilt mycket från glutenallergi, eftersom man vid veteallergi inte heller tål vissa proteiner som finns i vete.

Vid veteallergi kan symtomen vara:

  • Kräkningar
  • Diarré
  • Diarré Diarré Utslag
  • Andningssvårigheter

Men oavsett om du kallar det "glutenallergi" eller "veteallergi" är svaret förmodligen detsamma:

Bortse från gluten i din kost.

Be en dietist om råd

Om du har en glutenallergi (ja, vi vet, men för enkelhetens skull fortsätter vi att kalla det "glutenallergi") bör du helt enkelt undvika gluten. För livet.

Detta kan dock vara en stor börda för vissa, eftersom gluten finns i otroligt mycket av den mat som vi danskar äter dagligen.

Men en glutenfri kostplan är vägen framåt, och denna dietplan kan utarbetas i samarbete med en riktig dietist.

En dietist är en utbildad person som kan hjälpa dig att leva ett hälsosammare liv. Till exempel genom en enändring av kosten.

Alternativt kan du kontakta en kostrådgivare, som också kan vara till stor hjälp.

Här hittar du inget gluten

Om du vill undvika gluten är det viktigt att veta varifrån det kommer. Men som vi har visat tidigare kan man hitta gluten i otroligt många livsmedel.

Här är några exempel på livsmedel som till sin natur inte bör innehålla gluten:

  • Kött
  • Grönsaker
  • Frukter
  • Ris
  • Majsmjöl
  • Potatismjöl
  • Sojamjöl
  • Björkar
  • Solrosfrön
  • Pumpafrön
  • Quinoa
  • Chiafrön
  • Sesamfrön
  • Nötter
  • Kokosnöt

Men för säkerhets skull ska du alltid kontrollera baksidan.

Du kan också hitta glutenfria livsmedel där mängden gluten har minskats. Det innebär att du kan äta vissa livsmedel utan att behöva oroa dig för en reaktion.

Äta ute med gluten

En sak är att laga glutenfria måltider hemma i det egna köket. Det är en helt annan sak att gå ut på en trevlig restaurang med sina vänner utan att springa från bordet med svår diarré eller andningssvårigheter.

Ett sätt att undvika gluten när du äter ute är att hålla dig till det du känner till. Som sagt, kött och grönsaker är alltid en säker vinnare när det gäller glutenfri mat. Du måste dock vara försiktig när det gäller panerad och friterad mat. Du bör också tänka på om maten du serveras kan ha tillagats i samma skålar eller grytor som mat med gluten har tillagats i.

Ett bra tips är dock att alltid tala om för din servitör att du måste undvika gluten och att kocken därför ska vara extra uppmärksam på detta.

Det långa och det korta

Det är kort och gott så att vissa människor inte tål gluten. Oavsett om det beror på celiaki eller någon form av veteallergi bör dessa personer leva på en 100 % glutenfri kost.

Gluten finns främst i spannmål som vete, korn och råg. Detta innebär dock också att det kan vara svårt att uppnå en glutenfri kost, eftersom dessa spannmål finns i otroligt mycket av vår mat.

Frågan är alltså om endast personer med glutenallergi bör avstå från gluten?

Att äta glutenfritt är populärt

Att vissa människor kan bli sjuka av gluten är ingen nyhet. Läkarvetenskapen har länge känt till celiaki och veteallergi, men ändå glutenfria produkter är populärare än någonsin tidigare.

I USA är det nästan 30 % av befolkningen har börjat minska mängden mat med gluten i. Detta trots att endast cirka 1 % av befolkningen lider av glutenallergi.

Detta beror främst på att vissa studier har visat att glutenfri kost kan bidra till att motverka fetma, vissa sjukdomar och generellt sett göra dig friskare. Stora stjärnor som Gwyneth Paltrow och Jenny McCarthy är förespråkare för denna diet.

Det finns dock också andra studier som har ifrågasatt detta, och forskarna bakom dem tror inte att glutenfri kost har någon positiv effekt på andra än personer som lider av celiaki.

Alla kan dra nytta av en glutenfri kost

Så ska du ge dig in i en glutenfri kost eller inte?

Oavsett om forskningen visar det ena eller det andra kan en glutenfri kost faktiskt vara riktigt hälsosam att följa.

Det beror på att de livsmedel som vanligtvis innehåller gluten också vanligtvis är de livsmedel som inte bidrar med så mycket näring. Som sagt, du hittar gluten i vitt bröd, pasta, bearbetade livsmedel, glass, godis och öl - allt detta bör inte ingå i en vanlig hälsosam kost.

Detta innebär att du måste ersätta ohälsosamma livsmedel med hälsosamma alternativ. I stället för vitt bröd bör du välja fullkornsbröd. Och när det gäller mjöl kan du välja något som faktiskt innehåller mycket mer protein, fibrer och vitaminer - till exempel quinoamjöl och mandelmjöl.

En glutenfri kost är en hälsosam kost

Om du tittar på de vanliga råden för en bra kostDå passar en glutenfri kost faktiskt ganska bra här:

  • Ät mycket frukt och grönsaker: Frukt och grönsaker är alltid ett säkert val när det gäller en hälsosam kost.
  • Ät måttliga mängder kött: Även om dessa livsmedel innehåller mycket protein, järn och B12 finns det en gräns.
  • Drick mjölk och yoghurt: Förutom att du hittar mycket kalcium här, fyller du också dina förråd med protein, riboflavin och B12.
  • Välj de goda fetterna: Det goda fettet finns i olivolja, avokado och nötter och kan hjälpa dig att känna dig mer mätt än du egentligen är.
  • Ät enkelt: Håll dig borta från färdigmat och snabbmat. Välj istället enkla ingredienser och rätter.

Om du vill ha mer inspiration om glutenfri kost kan du läsa vår fullständiga guide till glutenfri kost.

Lär dig mer om ett hälsosamt liv med Arono

Om du vill veta mer om kost och kroppen kan du läsa vidare på Arono.co.uk.

Du kan också lära dig hur du sätter ihop denbästa kostplanen för dig, och vi har massor av artiklar och guider som hjälper dig att gå ner i vikt, bygga muskler och äta bra.

Du kan också snabbt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr det perfekta kostprogrammet för dig så att du kan uppnå dina personliga mål - till exempel att undvika gluten.

Få en kostnadsfri personlig dietplan!