Hur man gör en antiinflammatorisk dietplan

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

antiinflammatorisk kostDet låter som något från en sci-fi-film:

"Antiinflammatorisk"

Detta är dock ett ord som är värt att bita i. Det finns en ganska stor chans att du lider av kronisk inflammation, liksom en av fem danskar. Och det är dåligt, eftersom detta tillstånd kan leda till sjukdomar som cancer och Alzheimers.

Lyckligtvis kan du övervinna detta med rätt kost - en antiinflammatorisk kost.

Först och främst: Vad är kronisk inflammation?

"Inflammation" betyder egentligen bara "inflammation".

En form av inflammation som uppstår när främmande ämnen tränger in i kroppen och som du sedan reagerar starkt på.. Du kan till exempel märka rodnad, svullnad, värme och smärta runt kroppen.

Problemet är att denna reaktion kan bli kronisk. Du kan ha det så länge att det kan leda till vissa livshotande sjukdomar, som cancer, hjärtinfarkt och Alzheimers.

För en ännu djupare inblick i kronisk inflammation kan du läsa vår fantastiska guide till antiinflammatorisk kost.

Vad kan du göra för att förebygga kronisk inflammation?

En antiinflammatorisk kost hjälper

I de allra flesta fall orsakas denna inflammation av att du lägger fel mat på tallriken.

Och lustigt nog är det de typiska ohälsosamma livsmedlen som är boven i dramat:

  • Mättat fett och transfetter
  • Vitt socker
  • Enkla kolhydrater
  • Och rött kött

Den goda nyheten är dock att det innebär att du också kan ta itu med problemet genom kost. Du måste helt enkelt leva enligt en antiinflammatorisk kost.

Så här ser en antiinflammatorisk kost ut

En antiinflammatorisk kost handlar alltså inte om att gå ner i vikt, utan om att undvika farliga sjukdomar. Du kan äta så mycket du vill - det handlar bara om att äta rätt mat.

Som tur är finns det ett stort antal livsmedel som du kan bygga upp en antiinflammatorisk kost kring:

  • Frukt och grönsaker, som särskilt innehåller K-vitamin.
  • Lax, sill och makrill
  • Grovt bröd, till exempel råg och korn,
  • Fullkorn, t.ex. råg, korn eller havre
  • Bönor och edamame
  • Nötter och avokado
  • Olivolja och rapsolja
  • Ingefära, mynta och vitlök
  • Tofu och misosoppa

Så en antiinflammatorisk kost skiljer sig egentligen inte så mycket från en typisk, hälsosam kost.

Du kan också följa dessa principer

Med en antiinflammatorisk kost finns det också några andra principer som du kan följa:

  • Ät minst 6 frukter per dag.
  • Ät fisk minst 3 gånger i veckan
  • Ät minst 25 gram fibrer per dag.
  • Ät endast 20-30 gram mättat fett per dag.
  • Ät hälsosamma mellanmål, t.ex. frukt, nötter eller morotsstavar, två gånger om dagen.

Lär dig mer om hälsosamt liv på Arono

Om du vill veta mer om hur du kan leva ett hälsosamt liv - utan kronisk inflammation - kan du läsa vidare på Arono.co.uk.

Här hittar du massor av artiklar och guider som hjälper dig med kost och ett hälsosamt liv. Du kan också snabbt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr en enkel och lätthanterlig kostplan för att du ska kunna uppnå dina personliga mål.

Det kan till exempel vara en kostplan som bygger på antiinflammatoriska principer.

Få en kostnadsfri personlig kostplan!