Paleo-dieten låter dig leva hälsosamt och naturligt.

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

PaleoIbland känns det som om det finns oändligt många bantningskurer och "snabba genvägar" till ett hälsosammare liv. Varje vecka dyker det upp en ny dietplan som ska vara ännu bättre än den förra. Ofta får man en känsla av att det måste finnas ett enklare svar där ute.

Och det finns det. Faktum är att den alltid har funnits där, enligt allt fler kostexperter. I själva verket pekar de på den nya "paleodieten", som egentligen inte är så ny. Tvärtom. Den kallas också för stenåldersdiet och handlar i princip om att se tillbaka i tiden på våra förfäder och hur de levde ett så hälsosamt och naturligt liv.

I den här guiden får du lära dig:

  • Vad paleodieten är
  • Varför den är så populär
  • Hur du kommer igång
  • Och vilka recept du kan njuta av

Så vad är paleodieten egentligen?

Kort sagt tittar vi bara på vad våra förfäder åt för 10 000 år sedan. Det låter kanske lite konstigt, men tanken är numera mycket rationell: dessa många år har inte förändrat människans biologi så mycket, och därför kan en enkel stenålderskost vara lika bra som den mest komplicerade moderna kosten - eller bättre.

Människokroppen har trots allt överlevt på denna kost i tusentals år. Detta står i stark kontrast till de senaste 100 årens moderna kost, som till stor del domineras av spannmål, billigt vitt socker och dåliga fetter.

Paleo-dieten är till stor del påverkad av vad den primitiva människan kunde samla in och fånga. Bär, nötter, frön, grönsaker, frukt, kött och fisk. Den primitiva människan kunde däremot inte äta pasta och godis. Paleo-dieten handlar alltså om att äta det som människor har ätit 99 procent av tiden, snarare än det som människor har ätit endast 1 procent av tiden.

Varför är Paleo-dieten så populär?

Denna stenålderskost handlar mycket om det naturliga och enkla. Även om det inte har undersökts i någon större omfattning har mindre projekt visat följande ett antal fördelar:

  • Du går ner mer i vikt
  • Bättre kontroll av blodtrycket
  • Bättre kontroll av aptiten
  • Du får en bättre fördelning av energi under hela dagen.

Men det är ännu bättre: Paleo-dieten är enkel.

Det kräver inte att du följer ett strikt kostprogram. Du behöver inte räkna kalorier varje sekund. Den kräver inte att du fastar två dagar i veckan och äter minimalt varje annan dag.

Det kräver bara att du äter på samma sätt som dina förfäder gjorde.

Det betyder att du kan äta så mycket av de goda sakerna som du vill. Det finns inga begränsningar i fråga om kvantitet, bara i fråga om innehåll.

Det är dock viktigt att komma ihåg att paleokost inte är allmänt hyllad. Kritiker påpekar till exempel att stenålderns kost var mer varierad än vad vi vill tro. Det finns också de som anser att kolhydrater inte är så dåliga som de framställs som.

Hur fungerar då denna stenåldersdiet?

Man kan säga att paleokost i stor utsträckning fokuserar på att ta bort spannmål från kosten. Spannmål är helt enkelt inte något som våra biologiska kroppar är vana vid att äta, och tarmarna kan inte hantera spannmål.

Paleo-dieten tar bort spannmål och socker från kroppen. Med andra ord ser du till att kolhydrater inte är den mest dominerande energikällan. (Om du vill veta mer om kolhydrater och energi kan du läsa följande vår omfattande guide om kalorier här.

Kroppen kan fungera bra utan så många kolhydrater. Det gjorde det alltid, tills vi kom på hur man skördar spannmål. Men i en paleokost äter vi istället mycket protein och fett. Och när vi slutar förbränna kolhydrater börjar vi istället förbränna överflödigt fett. Och det är fett!

Kroppen behöver dock fortfarande kolhydrater

Och stenåldersdieten ger den det. Kolhydraterna kommer dock bara från grönsaker och frukt. Och det fina med detta är att de inte behöver förbehandlas på något sätt: de kan bara ätas som de är. Naturligt och hälsosamt.

Paleo-dieten är alltså inte som LCHF-dieteneftersom du inte behöver utesluta alla kolhydrater.

Hur ser då en Paleo-diet ut?

Enkelt uttryckt handlar det om att utesluta spannmål och onaturliga produkter. Du måste fokusera på animaliska proteiner och framför allt fett. Var inte rädd för fett, eftersom Fett är en viktig del av en hälsosam kost.

Därför bör du äta följande mat:

  • Mycket fjäderfä - källa till protein och fett
  • Mycket kött - källa till protein och fett
  • Massor av fisk - en källa till Omega-3
  • Måttlig mängd ägg - proteinkälla
  • Massor av grönsaker - källa till "goda kolhydrater".
  • Vissa frukter - källa till "goda kolhydrater".
  • Oljor - på grund av det mättade fettet
  • Några nötter - källa till fett och Omega-3

Du behöver bara sätta ihop en enkel diet. Du behöver inte satsa på alla möjliga komplicerade rätter. Du måste fokusera på att få din energi från proteiner och fetter. Om du fortfarande är hungrig kan du alltid lägga till lite extra fett i form av oljor och nötter.

Det finns inga särskilda tider för att äta. Du kan äta när du känner dig hungrig. Även här är kroppen ganska smart eftersom den har sitt eget naturliga sätt att signalera att den behöver näring.

Hur man börjar med paleodieten

Att skära bort kolhydrater från kosten kan vara en stor omvälvning för vissa. Det innebär att du måste avstå från bröd, pasta och kakor. Samtidigt kan det också innebära en stor förändring i din matbudget eftersom du måste prioritera kvalitetskött framför billigt rågbröd.

Men det går att göra. Det bästa sättet att börja lätt är att prova paleokost i en månad. Här räcker det med att successivt ta bort mer och mer spannmål. Till och med den mest entusiastiska pastaätaren kan klara detta.

En månad är en lämplig tid, eftersom kroppen då kan vänja sig vid förändringen. Du måste gå från att förbränna kolhydrater till att förbränna fett för att få energi.

Du kan också ta bilder av din kropp på vägen. Du kommer definitivt att se en betydande skillnad när din kropp börjar ta bort fettdepåerna.

Goda paleo recept

Det fina med paleorecept är att de inte kräver så mycket. Ja, du kan lätt gå in på nätet och hitta en mängd paleorecept där en komplicerad meny väger upp en annan överväldigande maträtt. Men ärligt talat, hela idén med stenålderskost är att den ska vara... ja, för stenåldersfolk.

Exempel på ett paleo livsmedelsprogram kan vara:

- – Frukost: Du kan tillaga ägg och grönsaker som steks i kokosolja. Du kan också välja en mer köttig väg med bacon och ägg och en bit frukt vid sidan om.

- Lunch: Du kan till exempel göra en god kycklingsallad med olivolja och nötter som tillbehör. Du kan också göra en sallad med kött och grönsaker. Eller kanske resterna från steken du lagade kvällen innan?

Middag: Här kan du verkligen satsa på stora biffar med grönsaker som tillbehör. Eller lax. Eller bakad lax. Eller stekt fläsk. Eller grillade kycklingvingar. Som du säkert kan gissa finns det ett mönster i middagen.

Du behöver inte lägga till några obligatoriska mellanmål när du följer paleodieten. Här äter man bara när man är hungrig. Men om du äntligen blir sugen på snacks kan du äta morötter, nötter, frukt, hårdkokta ägg eller - som en riktig cowboy - hemlagad köttfärs.

Hur är det med mejeriprodukter?

Om du följer Paleo-dieten bör du också hålla dig borta från mjölk och mejeriprodukter. Orsaken till detta speglar i stort sett budskapet från så många andra livsstilar: Du behöver inte dricka mjölk när du inte längre är ett spädbarn. På något sätt är det också lite märkligt att människor är de enda varelser på jorden som dricker mjölk från andra däggdjur.

Detta budskap är också en förklaring till stenålderns kost. Människokroppen är inte biologiskt van vid att dricka och smälta mjölk.

Men om du inte kan klara dig utan ditt dagliga glas mjölk före sänggåendet kan du till exempel prova mandelmjölk. Det smakar fantastiskt, är hälsosamt och kommer naturligt från växtriket.

Slutsats

Paleokost - eller stenålderskost - handlar om att äta på samma sätt som människor gjorde för 10 000 år sedan. Det innebär att du måste sluta med kolhydrater, socker och onaturliga livsmedel.

Istället måste du äta mat med mycket protein och fett. Till exempel kött, fisk, grönsaker, oljor och nötter.

Du kommer att uppleva en större viktnedgång, bättre kontroll av aptiten och en bättre fördelning av energi under hela dagen.

Om det verkar överväldigande att skära bort så många kolhydrater från din dagliga kost kan du också prova Paleo-dieten i en månad. Du kan gradvis minska på kolhydraterna och vänja kroppen vid att hitta dagens energi i fett.

Läs mer om hälsosamt liv på arono.co.uk

Om du vill veta mer om hur du kan leva ett hälsosamt liv kan du läsa vidare på arono.dk. Här hittar du massor av artiklar och guider som hjälper dig med kost, motion och balans.

Du kan också snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr en dietplan för viktminskning.

Få en kostnadsfri personlig kostplan!