Low carb lovar dig viktminskning utan kaloriräkning

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

low carbMånga människor vill gå ner i vikt.

Och många människor behöver gå ner i vikt!

Det är därför som dieter och dietplaner är mer populära idag än någonsin tidigare. Men ibland kan det vara en djungel att navigera i: du kan välja mellan allt från fastedieter till soppdieter och något så enkelt som kaloriräknande dieter .

Om allt detta verkar överväldigande kanske du borde prova en enkel lågkolhydratkost.

Det beror på att lågkolhydratkost innebär att du bara behöver fokusera på en sak: Skär ner på kolhydrater.

I den här guiden om lågkolhydratkost får du lära dig:

  • Vad kolhydrater gör med din kropp
  • Hur en lågkolhydratkost fungerar
  • Hur man kommer igång med lågkolhydratkost

Vad kroppen behöver

Innan vi kan gå in på vad kolhydrater gör - och inte gör - för din kropp måste du dock känna till grunderna för kost och näring.

Vi får vår energi genom vår kost. Vi kallar det också för energikalorier . Kroppen förbränner en viss mängd energi under dagen och det betyder att du måste fylla på med ny energi. Detta sker genom kosten.

Kalorierna i vår mat kommer från tre näringsämnen:

  • Proteiner: Proteiner är kroppens byggstenar. Bra proteiner finns framför allt i kyckling, fisk, ägg, bönor och nötter.
  • Fetter: Goda fetter är en viktig energikälla och fungerar som energilager. Goda fetter finns i fisk, nötter, avokado och olivolja.
  • Kolhydrater: Kolhydrater är de smältbara kolhydraterna, som är kroppens huvudsakliga energikälla.

Läs mer: Allt du behöver veta om kalorier

Så varför handlar lågkolhydratkost om att minska på kolhydrater?

Kolhydrater är ett viktigt näringsämne. Men alla kolhydrater är inte lika bra!

Lågkolhydratkost handlar om att drastiskt skära ner på kolhydrater - och helt avstå från dåliga kolhydrater, som socker och stärkelse.

Vitt socker - som finns i så mycket av vår mat - gör ingenting för kroppen. Faktum är att det är mycket värre än fett! Och det ger dig bara energi under en kort tid, varefter din kropp behöver mer. Och mer. Och mer.

Å andra sidan kan stärkelse också ha en dålig effekt på blodsockret.

Hur låg kolhydrathalt hjälper dig att gå ner i vikt

Flera studier har visat att en lågkolhydratkost är idealisk om du vill gå ner i vikt. Till och med effektivare än typiska fettsnåla dieter och kaloriräknande dieter.

Anledningen till att lågkolhydratkost hjälper dig att gå ner i vikt är att du inte längre får energi från kolhydrater. Istället får du energi från fett och protein.

Dessa näringsämnen bidrar till att minska din aptit, vilket innebär att du äter färre kalorier. Samtidigt börjar din kropp utsöndra en biprodukt som kallas ketoner. Din kropp kan använda detta som bränsle när den förbränner extra kroppsfett.

Vitt socker och stärkelse är "fiende nummer 1".

När du äter lågkolhydratkost är din största fiende kolhydraterna socker och stärkelse.

Detta beror främst på att kroppen tenderar att absorbera dessa kolhydrater snabbare än något annat. Socker har länge varit "den stora skurken" - och av goda skäl - men det ifrågasätts nu. Vissa säger att stärkelse är ännu värre än vitt socker.

När du slutar äta socker och stärkelse stabiliseras ditt blodsocker och kroppen behöver inte längre arbeta hårt för att producera insulin. Istället börjar din kropp bränna fett.

Hur man kommer igång med lågkolhydratkost

Kort sagt handlar lågkolhydratkost om att drastiskt minska intaget av kolhydrater och öka intaget av fett och protein.

Så räkna inte kalorier och svält inte. Du kan äta så mycket du vill.

Om du vill börja med lågkolhydratkost kan du bygga upp en kostplan på dessa principer:

  • Massor av grönsaker - helst främst sådana som växer ovan jord.
  • Frukt - men inte för mycket, och begränsa bananer och meloner.
  • Kött - allt från nötkött till fjäderfä och viltkött
  • Fisk - fisk är den plats där det goda fettet finns, så lax, makrill, tonfisk och torsk.
  • Ägg - en bra källa till protein och Omega-3-ämnen
  • Vegetabiliska fetter - som smör, olivolja och kokosolja.
  • Mejeriprodukter - grekisk yoghurt och skyr
  • Nötter och bär

Det här är de livsmedel du INTE bör äta när du har låg kolhydrathalt.

Så du vet vad du ska bygga din kost på. Men det är faktiskt ännu viktigare att veta vad du inte får äta: socker och stärkelse.

Det är dessa saker som du måste skära ner drastiskt på:

  • Kakor, godis, läskedrycker
  • Vete
  • Lätt bröd
  • Pasta
  • Ris
  • Potatis
  • Margarin, transfettsyror och oljor med hög halt av omega-6-fettsyror.
  • Öl

Atkins diet och LCHF

Lågkolhydratkost har blivit mycket populär över hela världen och många liknande kostplaner och dieter har sprungit ur denna idé. Några kända exempel är Atkins-dieten och LCHF-dieten.

LCHF är mycket likt lågkolhydratkost, men LCHF lägger extra vikt vid att äta mycket fett.

Atkins-dieten har däremot en mer rigorös strategi för viktminskning, eftersom du måste gå igenom fyra faser med ganska strikta krav på din kost och ditt dagliga liv.

Läs mer om Atkins-dieten

Läs mer om hälsosamt liv på arono.co.uk

Om du vill veta mer om hur du kan leva ett hälsosamt liv kan du läsa vidare på arono.dk. Här hittar du massor av artiklar och guider som hjälper dig med kost, motion och balans. Du kan också snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig så att du kan uppnå dina personliga mål.

Få en kostnadsfri personlig kostplan!