Matpyramiden gör det enkelt att leva hälsosamt

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

Vi drömmer alla om att leva lite hälsosammare. Och det är logiskt, eftersom en Etthälsosammare liv är oftast också kopplat till ett lyckligare liv.

Så varför lever så många människor ett ohälsosamt liv? Varför är cirka 47 procent av den vuxna befolkningen överviktiga?? Svaret kan ligga i det faktum att det helt enkelt är för överväldigande att börja ett hälsosammare liv.

Som tur är finns det ett sätt att komma runt det - ta en titt på matpyramiden!

Det ger dig en snabb överblick över vad du bör - och inte bör - äta, och du kan börja leva hälsosammare och lyckligare över en natt.

I den här guiden till matpyramiden får du lära dig:

  • Vad matpyramiden är
  • Hur du kan använda matpyramiden
  • Vilka andra typer av matpyramider finns det?
  • Och hur du själv kan lägga upp en bra kostplan.

Vad är matpyramiden?

Kort sagt är matpyramiden en modell som hjälper dig - och oss alla - att göra hälsosammare val. Modellen är en triangel/pyramid som är indelad i olika lager. I varje lager finns vissa livsmedel, och poängen är att du enkelt ska kunna ta reda på vad du bör äta mest och vad du bör äta minst av.

Det nedersta lagret är också det mest mättande, så du bör äta mest mat från detta lager. Det översta lagret är däremot det minsta lagret, vilket innebär... ja, du kan nästan räkna ut det själv.

Det betyder att om du handlar och äter utifrån matpyramiden kan du se till att du äter hälsosammare och mer varierat.

Varifrån kommer matpyramiden?

Matpyramiden är ingen ny uppfinning, och den är inte heller en av de otaliga superdieter som presenteras varje vecka i landets många tidskrifter och tidningar. Nej, idén om matpyramiden är faktiskt mycket gammal. Ja, du har förmodligen stött på den när du gick i grundskolan.

Matpyramiden utvecklades av FDB - som vi nu känner till som Coop - och introducerades för första gången 1976. Men det går faktiskt ännu längre tillbaka, eftersom vi faktiskt lånade idén från Sverige.

På den tiden ville de ha en enkel och prisvärd kostplan för att hjälpa människor att göra bättre val. De kom därför fram till denna modell, som i sin enkelhet illustrerar den vanligaste som deflesta dietister och experter är överens om. Matpyramiden - som de officiella riktlinjerna för kosthållning - har naturligtvis förändrats sedan 1970-talet. De har setts över och uppdaterats, men de grundläggande principerna är desamma.

Hur man använder matpyramiden

Använd matpyramiden när du är ute och handlar eller i köket och bestämmer vad du ska lägga på din tallrik.

Du kan ha bilden av matpyramiden lagrad i ditt minne, eller så kan du vara helt fri och välja att skriva ut den som ett fysiskt ark som du kan ta med dig på din shoppingrunda. Det viktiga är att du väljer att fördela maten enligt matpyramiden:

  • Du bör ha det mesta av (det nedersta lagret): fullkorn, rågbröd, potatis, vatten, grönsaker och rotfrukter.
  • Du bör äta måttliga mängder av (det mellersta lagret): bröd, pasta, mjölk, frukt och nötter.
  • Du bör äta minst av (det översta lagret): nötkött, kyckling, ost, oljor, ägg och fisk.

Det smarta med matpyramiden är dock att den bara visar vad du bör äta. Den visar inte vad du bör hålla dig borta från. Det beror på att det är bra att äta en varierad kost, så du bör verkligen äta lite av varje.

Livsmedelspyramidens skikt

Matpyramiden är alltså uppdelad i tre olika lager - men det finns faktiskt ännu fler lager att ta hänsyn till.

I varje lager är maten inte bara kastad axel mot axel. Vissa är högre eller lägre än andra. Så även om gurkan ligger i det nedersta lagret är den faktiskt högre än moroten. Det betyder att om du väljer mellan en handfull gurkor och en handfull morötter bör du välja det senare.

Och i de mellersta och nedre lagren finns det också en tydlig uppdelning mellan höger och vänster sida. På den högra sidan finns alla frukter och grönsaker, medan det på den vänstra sidan finns stärkelserika livsmedel. På så sätt kan du se vad du helst ska välja inom varje kategori.

Matpyramiden och kostråd

Frågan är hur vi kom fram till denna matpyramid från början. Vem har bestämt att något ska ätas mer än något annat?

Svaret är att livsmedelspyramiden till stor del återspeglar de 10 officiella riktlinjerna för kosthållning:

1. Ät en varierad kost, inte för mycket och var fysiskt aktiv. - Om du följer matpyramiden får du automatiskt en varierad kost.

2. Ät frukt och mycket grönsaker - Du äter över 600 gram frukt och grönsaker, vilket alla över 10 år bör äta varje dag..

3. Ät mer fisk - I matpyramiden föreslås att du äter fisk 2-3 gånger i veckan.

4. Välj fullkorn - När det gäller bröd och pasta ska du välja fullkornsvarianten, som du kan äta 500 gram av per dag.

5. Välj magert kött och köttprodukter - I matpyramiden är köttet bara en liten del, så du bör bara sträva efter att äta cirka 100 gram per dag.

6. Välj mejeriprodukter med låg fetthalt - Här bör du välja de fettsnåla varianterna.

7. Ät mindre mättat fett - Matpyramiden visar att du i allmänhet bör minska på kött som innehåller mycket fett.

8. Ät mat med mindre salt - Generellt sett måste vi bli bättre på att spara salt, vilket är anledningen till att salta livsmedel också är i underläge i matpyramiden.

9. Ät mindre socker - Enligt matpyramiden bör endast 10 % av energin komma från socker.

10. Drick vatten - Vatten har också tagits med i matpyramiden eftersom det alltid är det hälsosammaste alternativet.

Den veganska matpyramiden

Matpyramiden är dock inte nödvändigtvis lämplig för alla typer av människor. Personer som lever laktosfritt, veganskt eller vegetariskt kommer till exempel inte att ha lika stor nytta av den traditionella matpyramiden.

Matpyramiden kan dock varieras och anpassas i viss mån. Du kan till exempel välja att leva enligt den veganska matpyramiden, där du inte bara tar bort animaliska produkter utan också lägger till nya lager.

Det lägsta lagret kan till exempel vara det där vätskan finns: Vatten, te och kaffe - men inte mjölk. Nästa lager är alla grönsaker och frukter, och det skulle förmodligen vara storleken på 600-700 gram per dag. I det mellersta lagret finns spannmål och potatis. Det näst högsta lagret är alla produkter som förser din kropp med protein - bönor, soja och nötter - och det motsvarar ungefär 200 gram per dag. Slutligen finns det översta och minsta lagret, där de vegetabiliska fetterna hamnar. Det är fetter som olivolja och rapsolja.

Matpyramiden kan alltså också fungera som en modell för hur liknande matpyramider kan byggas.

Den koldioxidneutrala matpyramiden

Matpyramiden behöver inte bara handla om mat. Det kan faktiskt också fungera som en modell för hur du kan leva hälsosammare utan att skada miljön.

Matpyramiden är relativt miljövänlig eftersom den uppmuntrar dig att äta mer grönsaker och mindre kött. Köttproduktionen står för en enorm mängd koldioxidutsläpp.

Den koldioxidneutrala matpyramiden går ett steg längre. Det är inte bara kött - nötkött, griskött, kyckling och fisk - som ligger i topp, utan även produkter som ris, rött vin och ost. Var och en av dessa utsläpp av mer växthusgaser än du kanske tror.

I det mellersta lagret finns spannmål, som i den ursprungliga matpyramiden, men också produkter som ägg, gurkor, tomater och kaffe. De har alla en måttlig inverkan på klimatet.

I det nedersta lagret - och därmed det största lagret - hittar du massor av grönsaker och frukt, men också produkter som socker och öl. Detta är produkter som är bra för miljön och som du bör fylla din varukorg mest med.

Den koldioxidneutrala matpyramiden hjälper dig alltså inte nödvändigtvis att äta hälsosammare, utan hur du kan minimera din påverkan på miljön - och det kan vara lite av en ögonöppnare.

En kostplan i form av en matpyramid

Om du vill äta enligt matpyramiden är den enklaste lösningen att göra upp en kostplan. Även om matpyramiden är utformad för att göra det enkelt kan det vara svårt att leva efter den. Var ska man börja, vilka är de rätta portionsstorlekarna och vilka är ingredienserna? exakttalar du om?

Det är därför du behöver en dietplan. Du kan i vår kompletta guide till kostplaner vad en dietplan är och hur man lägger upp en. Det viktigaste är att vara medveten om dina mål och att känna till förhållandet mellan kalorier och energiförbrukning..

Men att sätta ihop en kostplan som motsvarar matpyramiden är inte den enda lösningen. Du kan också få hjälp av en dietist eller näringsläkare.

Livsmedelspyramiden - vägledning om kost

Om du vill vara säker på att du får rätt kostplan, kan du försöka söka efter hjälp av en dietist. En dietist är en person som kan hjälpa dig att äta och leva hälsosammare. En klinisk dietist är professionellt utbildad och hjälper dig att sätta ihop rätt kostplan.

Matpyramiden är en välkänd modell som även dietister följer, så att du kan se till att du får den mest optimala planen.

Det är alltid en bra idé att prata med en dietist, men du kan också själv ta reda på hur du bäst lever enligt matpyramiden. Du kan till exempel få Aronos-appen att göra en kostplan åt dig.

Låt Arono hjälpa dig med matpyramiden

Om du inte vill söka råd hos en dietist kan du alltid göra en kostplan själv. På Arono.co.uk hittar du lyckligtvis all den kunskap du behöver för att leva enligt matpyramiden. Här kan du ta reda på vad en hälsosam kost är, hur kroppen fungerar och vi har många artiklar och guider som hjälper dig med viktminskning, hälsosam kost och bra kost.

Det bästa av allt är att du kan registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig. Du kan till exempel lätt börja leva enligt principerna i matpyramiden.