Känn din fettprocent och din hälsa

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

FedtprocentVad är en fettprocent? Hur mycket fett ska du ha på kroppen? Och hur får man reda på detta?

Du har säkert ställt dig dessa frågor tidigare. Och du är inte ensam! Många människor tänker varje dag på hur deras kropp ser ut och hur den borde se ut. Normalvikt, undervikt och övervikt. Men hur vet du vilken grupp du tillhör?

Skillnad i fettprocent

"Kroppsfettprocent" är kort sagt mängden fett på kroppen jämfört med allt annat. Vissa människor har en hög fettprocent, andra en låg. Vissa tränar mycket, andra äter hälsosamt, och så finns det de som gör både och - eller ingenting. Och det har en effekt.

Dessutom finns det skillnader mellan män och kvinnor (även när det gäller fettprocenten). Kvinnor har vanligtvis en högre fettprocent än män. Men oroa dig inte, det är så naturen har skapat oss för att vi ska vara friska.

De idealiska fettprocenterna

Genom studier av människokroppen har forskarna tagit reda på vad den ideala fettprocenten bör vara för män och kvinnor. Med andra ord är det möjligt att ta reda på vad som skiljer en vanlig människa från en idrottare på 100-metersbanan.

En normal fettprocent för män och en fettprocent för kvinnor är följande på följande sätt:

Beskrivning Kvinnor Män
Viktigt fett 10-13% 2-5%
Idrottare 14-20% 6-13%
Fitness 21-24% 14-17%
Normalvikt 25-31% 18-24%
Övervikt 32 % eller mer 25 % eller mer

Källa: Amerikanska rådet för motion

Kroppen behöver fett

Som tabellen också visar är fett i sig självt inte dåligt. Kroppen behöver fett, precis som den behöver protein och kolhydrater. Fett skyddar dina organ och lagrar energi som du kan använda vid andra tillfällen. Du kan inte ha för mycket fett på kroppen, eftersom det finns en rad hälsorisker förknippade med detta.

Hur mäts din fettprocent?

Det finns olika sätt att ta reda på hur stor din fettprocent är.

- Du kan se dig själv i spegeln. Det krävs dock ett tränat öga för att känna till din egen fettprocent. Men om du jämför dig själv med bilder av olika kroppar med motsvarande fettprocent bör det ge dig en bra utgångspunkt.

- Du kan också gå till doktorn och få din fettprocent kontrollerad med ett kalibreringsinstrument.

- Sedan kan du få en riktig DEXA-skanning av hela kroppen - det är dock ett större projekt som kräver tid och resurser.

Du kan också försöka beräkna ditt BMI

BMI står för "Body Mass Index" och är en formel som visar hur din kroppsvikt är i förhållande till din längd. Den kan också berätta för dig vad din idealvikt bör vara.

BMI säger inget specifikt om din fettprocent, men BMI kan användas som utgångspunkt för att beräkna din fettprocent. Om du känner till ditt BMI, din längd, din ålder och ditt kön (vilket borde vara enkelt) är du redo att ta fram miniräknaren ur fickan.

Hur beräknas ditt BMI?

Du kan enkelt beräkna ditt BMI med Aronos kostnadsfria kalkylator.

De idealiska BMI-siffrorna

BMI är indelat i olika grupper som visar vilken viktkategori du tillhör. Du bör dock vara medveten om att den endast är vägledande. Om du till exempel är kraftigt byggd kan ditt BMI vara över 25 utan att du är överviktig.

BMI-klassificeringen är alltså för vuxna (+19 år och inte gravida):

  • BMI under 18,5 = undervikt
  • BMI mellan 18,5-24,9 = normalvikt
  • BMI mellan 25-29,9 = övervikt
  • BMI mellan 30-39,9 = fetma
  • BMI över 40 = svår fetma

Aronos egen BMI-kalkylator

Om du vill beräkna ditt eget BMI snabbt och enkelt - utan att behöva ta fram miniräknaren ur den dammiga kartongen med alla dina skolmaterial - har vi skapat vår egen BMI-kalkylator här på arono.dk. Du hittar den här, och läsa mycket mer om BMI.

Så hur beräknar jag min kroppsfettprocent?

Du har alltså beräknat ditt BMI och kan nu gå vidare till själva fettprocenten. Formeln är följande:

Fettprocent = 1,2 x BMI + 0,23 x ålder - 10,8 x kön - 5,4

Ersätt "kön" med en 1 om du är man eller en 0 om du är kvinna.

Om du är en man med ett BMI på 23,1 och en ålder på 30 år skulle beräkningen se ut så här:

18,4 % = 1,2 x 23,1 + 0,23 x 30 - 10,8 x 1- 5,4

Du skulle alltså ha en fettprocent på 18,4 %. Inte dåligt!

Vilka är riskerna med att inte vara normalviktig?

Att ha En för hög fettprocent kan leda till många hälsoproblem.. Ett hälsosamt BMI kan innebära bättre cirkulation, mindre tryck på hjärtat, bättre sömn, mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar - och mycket mer.

  • Undervikt innebär risk för benskörhet, näringsbrist, trötthet, muskelförtvining, lågt blodtryck, yrsel och nedsatt motståndskraft.
  • Om du är överviktig löper du risk att drabbas av stroke, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, blodproppar, bröstcancer och artros.
  • Om du tillhör kategorin "överviktiga" finns det mycket risken för hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, stroke och diabetes.

Lär dig mer om hälsosamt liv på Arono

Om du vill veta mer om hur du kan leva ett hälsosamt liv kan du läsa vidare på arono.co.uk. Här hittar du massor av artiklar och guider som hjälper dig med kost, motion och balans.

Du kan också snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig för att uppnå dina personliga mål - till exempel att gå ner 5 kg.

Få en kostnadsfri personlig kostplan!