Hur man sätter ihop en PCO-diet och bekämpar PCOS

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

PCO-kostUpplever du att du går upp mycket i vikt? Även om du faktiskt äter tillräckligt bra och tränar som du borde?Då kanske du lider av PCOS.

PCOS är en sjukdom som kvinnor kan drabbas av - och som många kvinnor lider av. För vissa kvinnor kan symptomen på PCOS vara övervikt och fetma.

Lyckligtvis kan du förebygga dessa symtom med rätt PCOS-kost.

Vad är "PCO"?

"PCO" står för "polycystiska äggstockar".

PCO är äggstocksförändringar där du har fler folliklar i äggstockarna än normalt. Diagnosen ställs när du har minst 12 äggstocksfolliklar på 2-5 mm i ett enda plan och äggstockens volym är större än 10 ml.

Du kan lida av PCO utan att veta om det i flera år. Förändringarna i äggstockarna kan upptäckas av en slump vid en ultraljudsundersökning eller på grund av andra sjukdomar.

PCO kan dock också vara ett symptom på PCOS.

Och Vad är "PCOS"? sedan?

Det extra "S" som läggs till i slutet står för "Syndrome" (syndrom).

När du får diagnosen PCOS innebär det att du också har förhöjda könshormoner och/eller utebliven ägglossning. Symtomen kan vara utebliven mens, mycket blek hud, ökad hårväxt eller övervikt. Och det är oftast alla dessa saker på en gång.

PCOS leder vanligtvis till fetma

För många kvinnor är det övervikten som är särskilt besvärande i vardagen. Detta beror på att kvinnor som lider av PCOS vanligtvis också lider av insulinresistens. När detta händer kan din kropp inte använda insulinet på rätt sätt och du kan därför inte omvandla glukos till energi.

Kroppen försöker också producera mer insulin, men det leder bara till att testosteron produceras i stället. Och detta manliga könshormon tenderar att få kroppens fett att samlas runt midjan.

Så vad kan du göra för att få en smalare kropp?

Läs också: den ultimata guiden för viktminskning

Skapa en PCO-diet

Den goda nyheten är att symptomen på PCOS kan hållas nere med hjälp av en PCO-kost.

Som tur är behöver du inte följa en speciell diet som passar alla. PCO-dieten är faktiskt mycket lik den normala diet som rekommenderas för den genomsnittliga dansken.

Särskilt fiberrika livsmedel kan dock hjälpa till att bekämpa insulinresistens genom att bromsa matsmältningen och minska sockrets effekt i blodet. Du bör undvika enkla kolhydrater och i stället välja komplexa kolhydrater, t.ex:

  • Grönsaker - broccoli, blomkål och brysselkål
  • Salladsblad - ruccola och röda salladsblad
  • Grön och röd paprika
  • Rågbröd
  • Havregrynsgröt
  • Bönor och linser
  • Mandlar
  • Bär

Proteinkällor som kyckling och fisk innehåller inga fibrer men mättar mycket och är därför ett hälsosamt kostalternativ för kvinnor med PCOS.

Läs också: hur du gör en hälsosam måltidsplan som faktiskt fungerar

Antiinflammatorisk kost är också PCO-kost

Livsmedel som hjälper till att minska inflammation kan också vara bra:

  • Tomater
  • Kål
  • Spenat
  • Mandlar och valnötter
  • Olivolja
  • Frukt som blåbär och jordgubbar
  • Fisk som är rik på omega-3, t.ex. lax och sardiner.

Läs också: En antiinflammatorisk kost bekämpar sjukdomar

Dessa livsmedel ingår inte i en PCO-diet.

Du bör särskilt undvika de "dåliga" kolhydraterna, eftersom de kan orsaka inflammation och göra dig mer insulinresistent.

Dessa finns vanligtvis i bearbetade livsmedel, vilket är anledningen till att PCO-dieten bör undvika dem:

  • Vitt bröd
  • Tårtor
  • Godis
  • Potatis
  • Pasta och nudlar
  • Durum- och vetemjöl
  • Socker
  • Margarin
  • Mejeriprodukter
  • Rött kött

Utöver detta är fett också något du bör fokusera på. Du bör särskilt undvika transfetter, eftersom de bland annat ökar risken för diabetes - vilket är en annan livsstilssjukdom som inte direkt hjälper till med insulinnivåerna.

Mindre måltider hjälper också

Det handlar dock inte bara om vad du äter. Det handlar också mycket om hur stora portionerna är. Om du behöver äta särskilt komplexa kolhydrater, som grova grönsaker, kan det hjälpa dig att hålla dig mätt genom att äta flera gånger om dagen.

På så sätt är mängderna inte så stora, men de ger ändå matsmältningssystemet möjlighet att arbeta med de komplexa kolhydraterna.

Låt Arono göra en personlig dietplan för dig

Om du drömmer om att minska symptomen på PCOS måste du följa en PCO-kost. Och det kräver att du har rätt kunskap och verktyg till hands.

Arono kan hjälpa dig med det.

Du kan snabbt och enkelt registrera dig som användare, och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig för att uppnå dina personliga mål - som att gå ner i vikt med en PCO-kost.

Få en kostnadsfri personlig dietplan!