Hur man väljer en perfekt personlig tränare

Skriven av Anne Christensen
Dietist 12. maj 2021

Vi alla vet känslan. Vi kämpar och svettas (och ibland gråter) i gymmet dag och natt, men trots det så ser vi inga synliga förbättringar. Det är frustrerande. Särskilt när sommaren är precis runt hörnet.

Men oroa dig inte. Alla kan komma i bra form. Det kräver bara att du har rätt kunskap om kropp, träning och diet. Men verkar det lite förvirrande?

Tja, kanske borde du skaffa dig en personlig tränare!

En personlig tränare kan hjälpa dig till ett hälsosammare liv, och detta sker genom att organisera ett träningsprogram, hjälpa till med övningens utförande och en uppmuntrande hand när vikterna blir för tunga.

I den här guiden lär du dig att hitta den perfekta personliga tränaren, liksom:

  • Vad en personlig tränare är
  • Varför du kan behöva en personlig tränare
  • Hur man får hjälp till att skapa ett träningsprogram

Vad är en personlig tränare då?

En personlig tränare är – som namnet antyder – en professionell tränare som du kan hyra för att hjälpa dig med din träning. Istället för att gå ensam till fitnesscentret varje dag eller bara vara en av 50 andra på en träningsgrupp, så får du en lektion med en personlig tränare.

Under den tid du har anställt tränaren kommer det att vara hans primära uppgift att se till att du uppnår dina personliga mål. Oavsett om det är muskelbyggnad, bli av med några kilo eller bli bättre på en viss fysisk övning.

För att bli certifierad personlig tränare måste du ha fullgjort rätt utbildning, och många har en bakgrund som antingen en fysioterapeut, dietrådgivare eller en kandidatexamen i idrott.

Vem kan behöva en personlig tränare?

Ärligt talat kan alla ha nytta av en personlig tränare. Det är en sak att gå till gymmet och göra sitt bästa. En annan sak är att ha en professionell tränare som berättar vad du behöver och om du gör övningarna korrekt.

Och tro inte att det bara är desperata människor som söker denna hjälp. Under de senaste åren har förvärv av en personlig tränare blivit alltmer populär. Allt från kändisar till ledande befattningshavare och till du och jag – alla kan dra nytta av en personlig tränare.

Det är ganska logiskt eftersom att varannan svensk nuförtiden är överviktig eller ur form.

Hur fungerar det med en personlig tränare?

Det finns många olika sätt att arbeta med en personlig tränare.

Ett sätt är att anställa en personlig tränare för att visa dig hur man använder gymutrustning och maskiner. Den här personen är normalt associerad med det speciella fitnesscentret, och på så sätt kan du få en bra introduktion till allt. Efter denna enda session är du redo att stå på dina egna fötter.

Det mer klassiska sättet är att ha 2-3 sessioner i veckan med en personlig tränare, som sedan följer dig från början till slut. Denna person behöver inte nödvändigtvis vara förknippad med någon större kedja, eftersom att många personliga tränare arbetar självständigt.

En session varar vanligtvis en timme. Priset är också ofta någonstans runt 500 kr för en session, men det kan givetvis ändras beroende på vem du går till och vilka mål du har.

En personlig tränare sätter ihop ett träningsprogram

En av de klara fördelarna med en personlig tränare är att de kan sätta samman det perfekta träningsprogrammet för dig.

Ett träningsprogram är – som en dietplan – en tydlig plan för hur man bäst lyckas uppnå sina mål. Du får en detaljerad guide till vilka träningsövningar du måste göra, i vilken utsträckning och när under veckan du ska utföra dom.

Tränaren kommer att arbeta med dig för att ta reda på hur ditt träningsprogram ska se ut, och då kommer han eller hon att se till att du faktiskt genomför det.

Om du vill veta mer om hur du sätter ihop ett träningsprogram, läs vår guide här.

Därför bör du ha en personlig tränare

En personlig tränare ger dig:

  • Ett organiserat träningsprogram: En personlig tränares huvuduppgift är att ta reda på vad du behöver och hur du bäst ska uppnå det. En personlig tränare kan sätta ihop det perfekta träningsprogrammet som passar dig – och då måste han eller hon se till att du gör det.
  • Objektivitet och kritik: Förvänta dig inte att en personlig tränare daltar med dig. Personens jobb är att hjälpa dig, pusha dig, och att berätta sanningen för dig. Så om du har några tvivel om huruvida något kommer att förbättra din kropp eller inte, eller om du gör något fel, förvänta dig då ett ärligt svar från din personliga tränare.
  • En titt på utförandet: Det kan inte poängteras nog att utförandet är en viktig del av träningen. Du kanske tror att dina rörelser ser rätt ut när du tittar på dig själv i spegeln, men du bör alltid ha en partner – eller en professionell – vid din sida, för att undvika skador och få ut mesta möjliga av övningarna.
  • Motivation: En personlig tränare kommer aldrig låta dig slappa, om den märker att du faktiskt har mer att ge. När du tror att din kropp inte klarar mer, då kommer din personliga tränare få dig att bevisa motsatsen.

Andra bra skäl att ha en personlig tränare

Det finns många bra skäl för att söka hjälp från en personlig tränare. Både de officiella, men också den inofficiella. Här är några exempel på fördelarna som inte annonseras, men ingår oftast i paketet:

  • Du lär dig: Hela idéen med en personlig tränare är att personen vet mer än alla andra. Om du får hjälp av en personlig tränare kommer du inte bara skräddarsy det perfekta träningsprogrammet, men du lär dig också hur kroppen fungerar och hur alla maskiner / övningar ska utföras.
  • Du blir mer social: Med en personlig tränare får du inte bara en tränare, du får också en kompis. Även om det är meningen att det bara är ett professionellt samarbete, kommer det nästan vara oundvikligt att inte forma någon typ av vänskap. Det betyder också att du har en partner när du går till gymmet och det är oftast roligare än att vara ensam.
  • Du blir bättre på att följa avtal: Tid är pengar. Särskilt om du spenderar pengar på tid som du faktiskt inte använder. Det är en sak att hoppa över gymmet för att du inte är sugen den dagen. Men det är något helt annat att hoppa över gymmet om du också har betalt för en personlig tränare.
  • Du fortsätter att träna: Det här är kanske en av de mest överraskande fördelarna med en personlig tränare: Du tycker faktiskt att det är kul att träna! Bra, eller hur? Men du förstår, det är personens jobb. Att göra din träning intressant, underhållande, experimentell, utmanande, effektiv och … ja, även kul.

Hur man väljer en personlig tränare

Om du har modet att prova en personlig tränare, borde du också ha modet att välja rätt. Du ska inte bara ta det första och det bästa som visas i din Google-sökning. Ta dig tid att ta reda på vem som bäst passar dig och dina behov.

Granska dessa steg ett efter ett så kommer du att sluta med en personlig tränare som passar dig perfekt:

  • Definiera specifika mål
  • Känn till dina begränsningar och utmaningar
  • Bestäm hur och var det borde ske
  • Sök efter potentiella tränare
  • Ge feedback och omvärderingar

Och då är det bara att köra tills det att du nått dina mål – eller helt enkelt lärt dig så mycket av din personliga tränare att du kan fortsätta träningen själv.

1. Definiera specifika mål

Det första du bör göra är att ställa dig frågan: Vad vill du förändra – och varför?

Det kan finnas många skäl att söka hjälp från en personlig tränare. De “klassiska” målen brukar antingen vara att bygga större muskler, gå ner i vikt eller bli bättre på en viss disciplin. Men du borde vara ännu mer specifik än det.

Tala t.ex. om att du vill:

  • Gör dina muskler mer tonade
  • Kan lyfta din egen kroppsvikt
  • Bli starkare
  • Få en tvättbräda
  • Se bra ut naken
  • Förlora 10 kilo
  • Bli av med ditt fett
  • Kunna springa längre
  • Eller springa 5 kilometer på 25 minuter

Du kan också använda SMART-metoden för att definiera dina mål:

  • Det måste vara Specifikt: Istället för “starkare”, satsa istället på “att kunna lyfta min egen kroppsvikt genom en pull-up”.
  • Det måste vara Mätbart: Det måste vara möjligt för dig att hålla ett öga på om du har förbättrats.
  • Det måste vara reAlistiskt: Det är viktigt att ett mål varken är för svårt att uppnå eller lätt att uppnå.  Det måste vara både utmanande och uppnåeligt.
  • Det måste vara Relevant: Har du för mycket fett på magen? Satsa då på att förlora x kilo. Är dina armar för tunna? Satsa då på att gå upp x kilo.
  • Det måste vara Tidsbegränsat: Ange en tidsfrist och håll fast vid det.

2. Känn till dina begränsningar och utmaningar

Innan du letar efter potentiella tränare måste du också ha de praktiska i ordning.

Bland annat måste du ta hänsyn till hur mycket tid du kan ägna åt ditt träningsprogram. Den längd som krävs kan variera kraftigt och det finns inte en idealisk tid att träna i. Men fler studier tyder på att du inte nödvändigtvis får så mycket mer av din träning när den första timmen har gått. Ett träningsprogram kan dock också vara mycket kortare än 1 timme – titta bara på det populära “7-minuters träningspasset“.

Och så finns det de fysiologiska utmaningarna. Är du väldigt överviktig? Då borde du förmodligen inte fråga en personlig tränare att fokusera på din “kärna” precis vid starten. Eller om du lider av en skada, bör du vara förberedd på att det krävs mer viljestyrka än för de flesta andra.

Låt dig dock inte begränsas – du måste bara vara realistisk.

3. Hemmaträning eller i fitnesscentret?

Du måste fundera på om du vill ha hjälp med träningen i gymmet, eller hemma. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Den tydliga fördelen med fitnesscentret är att du och din personliga tränare har alla typer av redskap att utnyttja. Detta gör det möjligt för din tränare att sätta ihop ett mycket mer varierat träningsprogram för dig. Meeeen. Ett fitnesscenter kan också snabbt fyllas med en mängd människor, och det kan göra det osmidigt om du inte kan komma till rätt maskiner.

Hemmaträning å andra sidan tillåter dig inte att träna med lika många maskiner och redskap. Å andra sidan har du mer lugn och ro att arbeta med din personliga tränare, och det kan vara avgörande för dina resultat om du befinner dig i en miljö du är bekväm med.

4. Leta upp och undersök potentiella tränare

Du har nu alla praktiska saker på plats, och nu måste du ta reda på vem din tränare ska vara. Det måste vara en personlig tränare som matchar dina mål, begränsningar, priser och tid.

Du har inte tid att intervjua alla tränare i hela Sverige, men du har nog tid att googla svenska tränare och upptäcka vilka som kan vara potentiella kandidater. De flesta har webbplatser där de klargör vem de är och vad de kan göra.

Ring sedan de 3-5 stycken du tycker kan vara en bra match. En konversation ska räcka för att bedöma om du kan se en match eller inte. Försök hitta en tränare som kan relatera till situationen du befinner dig i. Om du alltid har haft problem med att få större muskler, sök hjälp av en personlig tränare som har jobbar för samma sak och uppnått sina mål.

Du kan också dra nytta av dina lokala gym och ta ett snabbt samtal med deras olika tränare. De kommer alltid att vara glada att visa vad de kan!

5. Ge återkommande feedback

Grattis! Du har nu funnit dig en personlig tränare som passar dina behov perfekt. Grymt!

Så nu handlar det om träning. Att följa anvisningarna. Och att uppnå dina mål.

Men medan din personliga tränare håller dig motiverad och på rätt väg, måste du också kontinuerligt ge honom / henne feedback. Fundera på om du får det du vill ha av träningen. Känner du att du och din tränare passar bra tillsammans? Finns det något som borde bli bättre?

Det är helt normalt om du efter en tid inte längre tror att samarbetet är optimalt. Om så är fallet gör du både dig själv och din personliga tränare en tjänst genom att hitta en ny tränare.

Det är din tid, dina pengar och din kropp – så se till att få ut det mesta!

Få en skräddarsydd diet helt gratis