Hur man lätt går ner i vikt genom att skriva en dietdagbok

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

Vill du gå ner i vikt? Har du försökt många gånger utan att lyckas? Kan du inte förstå vad du gör fel? Lösningen är enklare än du tror - det är bara att föra en kostdagbok!

Genom att föra matdagbok kan du se vad du äter under en dag. Om du tar reda på vad du äter under en dag kan du se vad du gör fel. Och om du kan se vad du gör fel har du en verklig chans att faktiskt åtgärda problemet och så småningom förlora de där kilona som du har kämpat med!

Vad är en kostdagbok?

En kostdagbok är antingen en anteckningsbok, ett papper, ett dokument på datorn, mobilen - eller vad du tycker är lättast! Låt oss säga att det är en anteckningsbok.

I anteckningsboken skriver du ner varje gång du äter något, så du loggar vad du äter. Både huvudmåltider, mellanmål och "förbjudna" livsmedel. Allt måste skrivas ner i matdagboken för att den ska kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Hur länge ska jag föra en matdagbok?

Du bestämmer själv hur länge du vill föra din matdagbok. Det kan vara allt från en vecka till en månad. Det bör dock vara tillräckligt lång tid för att du ska kunna se ett tydligt mönster i dina vanor. Det kan till exempel vara en månad.

När månaden har gått är det svart på vitt vad du gör fel i kampen mot de extra kilona. På så sätt kommer du fram till en lösning som du sedan kan relatera till och arbeta vidare med! Du kommer att upptäcka att du kanske äter för många mellanmål, att du äter för stora eller för små huvudmåltider, att du äter för mycket socker, för lite grönsaker - det kan finnas alla möjliga dolda orsaker, du inte går ner i vikt.

Ska jag räkna kalorier?

Om du vill gå ner i vikt kan det vara en bra idé att räkna kalorier. Att räkna kalorier kan dock vara bättre lämpat för kostplanen, som du kan läsa mer om i avsnittet om kostplaner.

Om du väljer att räkna kalorier när du skriver din kostdagbok kan det vara ett bra sätt för dig att ta reda på hur många kalorier som faktiskt finns i maten du äter.

Å andra sidan är det alltid bäst att börja försiktigt med en realistisk viktminskning. Överdriv aldrig, så det kan vara bättre att börja med att skriva ner vad du äter, så kan du räkna kalorier senare om det är den vägen du väljer att gå. Du bör göra det som känns bäst för dig och inte överdriva så mycket att du slutar med att ge upp!

Hur gör jag en matdagbok?

Om du vill hitta den skyldiga faktorn i din kost bör du äntligen börja föra en kostdagbok. Det är inte särskilt svårt eller tidskrävande, du behöver bara skriva ner varje gång du stoppar något i munnen. Här är en enkel guide till hur du för din matdagbok:

  1. Hitta en anteckningsbok eller din mobil eller vad du nu kan hitta. alltid att bära med sig
  2. Börja skriva ner varje gång du äter något ALT vad du äter
  3. Skriv ner vad du äter under en längre tid (någonstans mellan en vecka och en månad).
  4. Läs sedan igenom den och bedöm vad du gör fel (får du i dig tillräckligt med grönsaker? Tillräckligt med frukt? Äter du för mycket socker? Äter du för mycket fet mat?)
  5. Bekämpa den skyldige och fortsätt att kämpa mot kilona - och se resultat!

Ärlighet är vägen framåt

Om du vill gå ner i vikt är det mycket viktigt att du är ärlig mot dig själv. För det första när du skriver ner den mat du äter i din kostdagbok. Du måste vara ärlig! Du får bäst resultat om du ser till att du skriver ALLA du äter. Även de minsta sakerna - så att du kan vara säker på att du så småningom kan hitta de dåliga vanor som hindrar dig från att gå ner i vikt.

För det andra är det också mycket viktigt att du är ärlig mot dig själv när kostdagboksprocessen är över. När du ser det svart på vitt vet du innerst inne vilka vanor som är dåliga och vilka som är bra. Om du inte har det kan du till exempel ennäringsläkare. Även om du vill fortsätta med godisskålen på kvällen kan det vara avgörande. Vad sägs om att äta frukt på kvällen? Och ersätta 3 av dina dagliga koppar kaffe med mjölk med grönt te? Det är svårt i början, men efter ett tag kommer du att känna skillnaden i din kropp och det kommer att vara värt det!

Matdagbok och hälsa

En matdagbok behöver inte bara vara en lösning för dem som vill gå ner i vikt. Det kan också vara tvärtom - om du till exempel känner att du inte kan gå upp i vikt.

Det kan också vara om du bara känner att du vill bli friskare eller om du känner dig ofokuserad i vardagen. Kanske får du för mycket socker? Inte tillräckligt med grönsaker? Om du för en matdagbok kommer du snart att upptäcka vad problemet är.

Kostplanen kan också vara en lösning

Om du vill gå ner i vikt snabbt och inte klarar av att föra en matdagbok finns det ett annat alternativ - en dietplan. En dietplan är också en form av dagbok.men som görs i förväg. Här skriver du ner vad du vill äta under nästa månad, till exempel. På så sätt kan du i förväg bestämma hur mycket du ska äta och hur många kalorier som finns i de livsmedel du ska äta (se avsnittet om kalorier).

En dietplan är ett bra sätt att säkerställa viktnedgång och gör det lättare för dig att gå ner i vikt i vardagen, eftersom du vet vad du kommer att äta i morgon. Och dagen efter. Och så vidare.

Om du inte klarar av att göra din egen kostplan eller om du inte vet så mycket om vad som är rätt för viktminskning kan du be en professionell person att göra det åt dig. Till exempel Arono!

Arono hjälper dig!

Om du vill ha hjälp med att gå ner i vikt, gå upp i vikt eller något annat kan du läsa vidare på Arono.dk. Här hittar du många artiklar och guider som hjälper dig med kost, motion och balans.

Du kan också snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig för att uppnå dina personliga mål - precis som du vill ha det.