Superfood - ALLT du bör veta år 2021 (Gör skillnad för din kropp)

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

I den här artikeln fokuserar vi på så kallade superfoods. Du kan därför läsa allt om vad superfoods är och varför det är en bra idé att inkludera mer av dessa livsmedel i din kost. Vi guidar dig också genom vilka typer av livsmedel som räknas som superfoods, så att du vet vilka du ska satsa på i framtiden.

Kom dock ihåg att det inte är nödvändigt att konsumera alla superfoods under en dag. Det är bara ingredienser som kan stärka ditt immunförsvar och ge dig en sundare utgångspunkt.

Vad är superfoods?

Termen "superfood" används för att beskriva vissa livsmedel som innehåller mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter, fytokemikalier, proteiner med mera. Alla dessa typer av näringsämnen är sådana som kroppen behöver för att fungera optimalt.

Det finns en otrolig mängd olika livsmedel som innehåller en god mängd näringsämnen och som är hälsosamma i sig själva. Skillnaden mellan dem och de så kallade superfoods är att superfoods innehåller mycket mer av de olika näringsämnena.

Du kan tänka på en superfood som en booster - en ingrediens med extra godhet som kan ha en positiv effekt på kroppen om den äts som en del av en varierad kost.

Superfoods är näringsrika råvaror

Vi nämner att de olika typerna av superfoods är bra eftersom de innehåller antioxidanter, vitaminer, mineraler med mera. Men vad betyder det egentligen? Det betyder att de är rika på många näringsämnen som kroppen inte kan producera själv. Därför måste vi få i oss det genom kosten för att få näringsämnena till våra kroppar.

Och hela fördelen med superfoods är att de har ett högt innehåll av olika näringsämnen som kroppen inte kan fungera optimalt länge utan. Det betyder inte att du inte kan få näring från andra håll - det kan du nämligen. Det är bara det att superfoods är så näringsrika att du får i dig en hel del när du äter dem snarare än något annat.

Antioxidanter

När vi talar om antioxidanter brukar vi vanligtvis tala om vitamin E och C, betakaroten och selen.

Antioxidanter spelar en viktig roll i kampen mot fria radikaler. Dessa bildas ständigt när kroppen förbrukar syre. Du kan alltså inte undvika fria radikaler - och en del av dem används av din kropp. Fria radikaler kan bland annat bidra till cellförändringar och kan ha en skadlig inverkan på din kropp och hälsa. Därför är det bra att inkludera hälsosamma källor till antioxidanter i din kost.

Vitaminer och mineraler

Det finns två typer av mineraler och vitaminer: vattenlösliga och fettlösliga. Till de vattenlösliga hör vitamin B och C, medan de fettlösliga är vitamin A, D, E och K. Nedan kan du se en kort översikt över varje vitamins positiva effekter på kroppen:

  • A, D, K och C underhåller ben, muskler, hud och slemhinnor.
  • Vitamin A bidrar till att upprätthålla normal syn.
  • K-vitamin hjälper blodet att koagulera, medan B12 bildar blodkroppar.
  • B-vitamin är viktigt för att kroppen ska kunna omvandla kolhydrater, fett och protein till energi.
  • Vitamin B12 och A samt folat reglerar både gener och tillväxt.
  • C och E upprätthåller immunförsvaret och antioxidantförsvaret.

Stärk ditt immunförsvar och minska risken för sjukdomar med superfoods

Livsmedelslagstiftningen tillåter inte att en typ av livsmedel förebygger, lindrar eller behandlar vissa sjukdomar. Därför avstår vi från att göra det i den här artikeln. Vi kan dock nämna att superfoods kan ha en positiv inverkan på din kropp och göra den friskare och därmed mer motståndskraftig.

En frisk kropp kan bättre motstå olika sjukdomar, så genom att vara uppmärksam på din allmänna hälsa kan du undvika problem med blodtryck, hjärta, minne, kolesterolnivåer, leder, ben, energinivåer osv. Överhuvudtaget bidrar en hälsosam kost till bättre hälsa. Och som tidigare nämnts kan superfoods fungera som boosters för detta ändamål.

Med superfoods kan du äta hälsosam mat varje dag

De olika typerna av superfoods är en bra källa till olika näringsämnen som kroppen behöver i det dagliga livet. Superfoods innehåller en så stor mängd vitaminer, mineraler, antioxidanter, kostfibrer, protein, magnesium, kalcium osv. att det är lättare att få i sig rätt mängd om du gör superfoods till en regelbunden del av din kost.

Genom att äta rätt mängd och blandning av superfoods kan du därför hoppa över vitaminpiller i framtiden, eftersom du får i dig tillräckligt genom kosten. Superfoods är inte bara superfriska, utan de flesta av dem smakar också fantastiskt i en mängd olika rätter.

Vi kan därför bara rekommendera att du tar med olika typer av bär, nötter, grönsaker, frukter osv. i din dagliga kost, eftersom du då kan vara säker på att ge din kropp de bästa förutsättningarna för att fungera optimalt.

5 grupper av superfoods som du måste känna till och som innehåller mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler

Det finns faktiskt ett antal livsmedel som kallas superfoods på grund av deras höga näringsinnehåll. Därför kommer vi inte att räkna upp dem alla i den här artikeln. Vi kan dock säga att de olika typerna av superfoods kan delas in i fem grupper.

Du kan läsa mer om vilka typer av livsmedel som hör till varje grupp nedan:

  • Grönsaker, växter och alger: Särskilt många gröna grönsaker, inklusive grönkål, brysselkål, spenat och broccoli, men även quinoa, korn, bönor, kikärter, svart ris, rödbetor med mera.
  • Frukt och bär: Välj citrusfrukter som apelsin och grapefrukt, men också frukt och bär som avacado, gojibär, blåbär, granatäpple, äpple osv.
  • Nötter och frön: Du kan lätt använda frön och nötter som pålägg i andra livsmedel, till exempel genom att hacka dem eller använda dem som pulver. Goda ingredienser är hampafrön, chiafrön, pistagenötter, mandel osv.
  • Kött: Främst fisk i form av lax, sardiner, tonfisk osv.
  • Övrigt: Du måste också ha en kategori "övrigt", eftersom det finns så många bra superingredienser. Vi kan nämna hampaolja, kokosnötmjöl, yoghurt, te (främst matcha grönt te), rött vin, fermenterad mat osv.

Alla de ovan nämnda typerna av superfood har sina egna fördelaktiga egenskaper. Vissa innehåller till exempel essentiella eller hälsosamma fettsyror, omega-3-fettsyror etc., medan andra är rika på eller en källa till fibrer, proteiner, vitaminer, mineraler och antioxidanter, t.ex. järn, magnesium, kalcium och C-vitamin.

Om du letar efter en viss typ av källa rekommenderar vi att du söker efter den specifikt eftersom du då kan få en överblick över vilka superlivsmedel som har ett optimalt innehåll av källan. Då vet du vad du ska leta efter i framtiden.

Superfoods i smoothies

Om du har en mycket hektisk dag kan det vara svårt att äta rätt mängd superfoods. Lyckligtvis är otroligt många av dessa livsmedel utmärkta i smoothies, så du kan enkelt blanda dem i en smoothie och ta med dem på resan.

Detta inkluderar olika typer av bär och frukter, inklusive gojibär, blåbär, acai-bär, körsbär, vinbär med mera. Du kan också enkelt blanda grönsaker, frön eller växter i din smoothie, eftersom det garanterar allt från essentiella fettsyror till rätt aminosyror, fibrer osv.

Smoothies är ett utmärkt sätt att konsumera en mängd olika superfoods utan att behöva inkludera dem i måltiderna under dagen. Och om du nu letar efter bra recept på nätet är vi säkra på att du lätt kan hitta goda smoothies med superfoods i.

Kom ihåg att äta en varierad kost

Vi vill påpeka att du inte bara håller dig frisk genom att äta olika superfoods varje dag. Naturligtvis hjälper det mycket att inkludera dem i din kost, vilket vi nämnde i de tidigare avsnitten, men de olika typerna av superfoods är inte någon slags mirakelkur.

Så tro inte att allt kommer att bli bra om du äter en mängd olika superfoods under dagen.

I stället handlar det om att äta en så varierad kost som möjligt, så att du får näringsämnen från olika källor. Du bör därför växla lite mellan de goda källorna i stället för att äta samma livsmedel om och om igen.

En varierad kost ger dig en friskare kropp och troligen mer energi och ork i vardagen.

VANLIGA FRÅGOR

Vad är superfoods?

Superfoods är livsmedel som innehåller högre halter av olika näringsämnen, vitaminer, antioxidanter, mineraler och så vidare än andra typer av livsmedel.

Vilka livsmedel är superfoods?

Det finns faktiskt ett antal livsmedel som räknas som superfoods. Dessa inkluderar broccoli, blåbär, gojibär, avokado, svart ris, tång, nötter, rödbetor, kikärter och andra. Läs mer i artikeln.

Varför är det bra att inkludera superfoods i din kost?

Överlag är det hälsosamt att få i sig de näringsämnen som "supermat" innehåller. Oavsett om du äter dem hela, skivade, pulveriserade osv. kan de bidra till att förbättra ditt immunförsvar osv.

Kan jag gå ner i vikt med superfoods?

Att äta superfoods får dig inte att gå ner i vikt, men det hjälper dig om du redan försöker gå ner i vikt genom att minska kalorierna, motionera och så vidare, enligt flera studier.