En dietplan 1200 kcal leder till stor viktminskning

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

Kostplan 1200 kcalOm du... som så många andra - har svårt att gå ner i vikt, bör du överväga att börja en diet. Och inte vilken diet som helst. Du borde prova en kost på 1200 kcal!

I den här korta guiden till en kostplan på 1200 kcal får du lära dig grunderna och hur du kan börja på rätt sätt.

Om du vill veta mer om kostplaner kan du läsa vår artikel om att göra en kostplan.

Du kan också läsa vår artikel om en kostplan på 1 500 kcal, som är ett något långsammare men stabilt alternativ till en kostplan på 1 200 kcal.

Vad är en kost på 1200 kcal?

Så vad är hemligheten? Varför väljer så många människor att hoppa på en 1200 kcal diet?

Tricket är faktiskt väldigt enkelt:

Det är enkelt.

En 1200 kcal-kost är - roligt nog - att äta 1200 kalorier per dag. Varför just detta nummer? För det är ungefär 500-1000 kalorier mindre än vad du normalt äter. Och om du äter färre kalorier varje dag börjar din kropp bränna bort det överflödiga kroppsfettet - det som vi kallar viktminskning.

Så hur beräknar jag mitt kaloriintag?

Den här guiden om kalorier besvarar alla dina frågor om kalorier. Du lär dig också att beräkna din egen kaloriförbrukning.

En typisk kvinna mellan 19 och 30 år har en kaloriförbrukning på 1800 kcal per dag, medan siffran för en man är cirka 2400 kalorier.

Detta innebär att en kost på 1200 kcal leder till en stor viktminskning utan att du svälter dig själv.

Läs mer: Allt du behöver veta om kalorier

Så här ser en kost på 1200 kcal ut

Du kan hitta en hel del dieter på nätet som ser till att du bara får 1200 kalorier per dag.

Här hittar du till exempel många bra måltidsplaner.

Dessutom bör du följa dessa grundläggande tips för viktminskning:

  • Håll ett ständigt öga på din kaloriförbrukning, BMI och fettprocent.
  • Drick mycket vatten - din kropp är ibland törstig snarare än hungrig.
  • Överdriv inte - ät inte för lite och svält dig själv, eller träna för mycket och din kropp vilar inte.
  • Ta reda på när du är mest hungrig - du behöver förmodligen mest energi mitt på dagen.
  • Ät minst 3 måltider på 400 kalorier
  • Undvik raffinerade kolhydrater, transfetter, ohälsosamma oljor och tillsatt socker.
  • Kalorierna bör komma från: 15-20 % protein, 45-65 % kolhydrater och 25-35 % fett.

Läs också: varför du bör använda en dietplan

Vill du ha en personlig dietplan? Låt då Arono göra det åt dig

Om du vill veta mer om hur du kan leva ett hälsosamt liv kan du läsa vidare på Arono.dk. Här hittar du många guider och artiklar som hjälper dig med kost, motion och den rätta balansen.

Om du inte har tid eller ork att göra en egen kostplan behöver du inte oroa dig. Du kan snabbt registrera dig som användare i Arono-appen för iPhone och Android. Sedan skräddarsyr vår app en hälsosam och näringsriktig kostplan som ger dig en stabil och varaktig viktminskning.

Få en kostnadsfri personlig dietplan!