Det är smart att följa ett löpprogram när du springer.

Skriven av Anne Christensen
Dietist 08. jun 2021

Vill du börja springa? Vill du vara i god form? Vill du gå ner i vikt? Oavsett om det är av en eller annan anledning är det en bra idé att börja springa!

Och om du vill börja springa men inte vet var du ska börja eller sluta, är det nästan bättre att använda ett löpprogram för att hjälpa dig att komma igång.

Med rätt löpprogram kan du inte bara gå ner i vikt utan också komma i god form och bli en skicklig och erfaren löpare.

10 goda skäl att börja springa

Om du vill börja springa, gör det!

Här kan du läsa om 10 av de viktigaste skälen till att börja springa:

  • Du blir lyckligare
  • Du blir friskare och får mer energi i vardagen.
  • Du kommer att vara i bättre form
  • Dina leder och muskler används och stärks
  • Du får en hälsosam och smal kropp
  • Du sover bättre
  • Du minskar stressen
  • Ditt blodtryck förblir stabilt
  • Du håller huvudet klart (även när du blir äldre).
  • Du lever längre

Bör jag följa ett löpningsprogram om jag vill vara i form?

JA - Om du har för avsikt att börja springa, eller om du funderar på det men inte riktigt vet hur du ska börja, är det en bra idé att använda ett löpprogram. Oavsett om du är nybörjare eller erfaren löpare som vill förbättra dig på ett eller annat sätt är ett löpprogram det perfekta verktyget.

Ett löpprogram ger dig en plan som hjälper dig att nå ditt mål. Det ger dig en anledning att faktiskt springa, även om du inte alltid känner för det.

Alla har bra och dåliga dagar - före, under och efter en löprunda. Men om du vet att du kommer att få något konkret ut av det i slutändan kan det vara mycket lättare att se skälen till att springa - även på en dålig dag.

För att bli en bra löpare måste du komma i någon form av kondition. För att komma i form kan det vara en bra idé att följa ett löpprogram som talar om vad du ska göra. På så sätt behöver du bara följa den så kommer du att nå ditt mål, nästan oavsett vad du gör!

6 goda skäl att följa ett löpprogram

  • Det är motiverande att ha en plan
  • Du är nästan garanterad ett resultat
  • Det är enkelt och bekvämt
  • Du kommer i form snabbare (beroende på vilket program du väljer).
  • Du tänjer dina gränser bortom vad du tror att du kan göra.
  • Det är roligt att hålla koll på dina framsteg.

Det är viktigt att leva hälsosamt

Om du vill börja springa och följa ett löpprogram gör du dig själv en stor tjänst genom att äta hälsosamt och varierat. Du kommer att må mycket bättre när du springer enligt ditt löpprogram om du äter mat som är bra för dig.

Detta märks också om du äter skräpmat och godis och sedan börjar springa. Du kommer att känna att löpningen är en mycket större belastning än om du äter rätt mat. Kombinationen av god kost och motion är vägen till en hälsosam kosthållning.

När du börjar springa måste du också komma ihåg att du förbränner mycket kalorier, så du kan känna dig extra hungrig. Detta är helt naturligt. Låt dig inte heller skrämmas av kolhydrater, eftersom det bara är bra och naturligt att äta mer av dem när du utvecklas som löpare.

Om du följer ett löpprogram kommer du i många fall att börja försiktigt och sedan springa längre och snabbare. När detta sker ökar din hunger automatiskt. Ju bättre du blir som löpare, desto mer behöver du äta!

Livsmedel som gynnar din kondition och ditt löpprogram

  • Frukt och grönsaker
  • Fet fisk
  • Nötter
  • Grovt bröd, fullkornspasta och frukt

Vilket löpprogram ska jag följa?

Vilket löpprogram du ska följa beror på ditt mål med löpningen. Det beror också på om du är van vid att springa, om du är nybörjare eller om du börjar igen efter ett långt uppehåll.

Det är viktigt att välja ett löparprogram som passar dig och det är viktigt att vara ärlig och realistisk när det gäller det program du väljer så att du behåller ditt eget intresse för löpning. Det är bättre att börja lite för försiktigt. Då kan du alltid springa mer och mer och längre och längre, och det kommer också att ge dig framgång från början. Kom också alltid ihåg att värma upp och stretcha efter löpningen!

Ett löpprogram för dig

Om du vill börja springa för att du vill komma i form (vilket är en bra början, oavsett vad ditt mål är) är det en bra idé att välja ett löpprogram som tränar dig i intervallkörning.

När du kör intervaller springer du först ett visst antal sekunder och går sedan ett visst antal sekunder. Spring till exempel i 60 sekunder och gå i 90 sekunder. Du börjar med att göra detta under en bestämd tid - till exempel 20 minuter - och för varje gång du springer gör du det längre och längre.

Löpning för viktminskning

Om du vill börja springa för att gå ner i vikt ska du inte - som många tror - springa långa, hårda distanser. Spring istället korta sträckor, cirka 20 minuter, några gånger i veckan. Du förbränner kalorier när du slappnar av mellan löprundorna, vilket ökar din viktnedgång samtidigt som du undviker skador. Intervallkörning är också en bra idé här.

Muskeluppbyggnad

Om du vill bygga muskler vid sidan av löpningen är det en bra idé att träna cirkelträning. Styrketräning efter kretsloppsträning har en god effekt på styrka och muskeltillväxt. Cirkelträning innebär att du springer längre sträckor utan att stanna.

Bli en bättre löpare

Om du redan är en löpare men inte känner att du inte är den löpare du vill vara, är intervallkörning också en bra metod. Intervallkörning gör dig i bättre form och gör dig till en bättre löpare som kan springa långa sträckor och har uthållighet!

Få ut mer av din löpning med Arono

Det är otroligt viktigt att träna, att få upp pulsen och att underhålla musklerna.

Men effekten av detta är minimal om du inte också har rätt kost. En kostplan är ditt bästa verktyg - och Arono kan hjälpa dig med den. Du kan snabbt och enkelt registrera dig som användare och vår app skräddarsyr den perfekta kostplanen för dig.

Om du också vill ha hjälp med att gå ner i vikt och uppnå en varaktig viktminskning kan du läsa vidare på Arono.com. Här hittar du många artiklar och guider som hjälper dig med kost, motion och rätt balans.